Hoe staat het met de ICT bij het SVB-BGT?

    BGTweb
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    Door BGTweb 698 dagen geleden

    foto Jan Bruijn 31-12-2011.JPG Bronhouders zijn druk bezig om hun bestanden klaar te maken voor levering aan het SVB-BGT. Maar hoe zit het eigenlijk met de software van het SVB-BGT zelf? Is die klaar om hun leveringen te ontvangen? Jan Bruijn, directeur van het SVB-BGT, licht de stand van zaken graag toe.

    BRAVO: 4 functionaliteiten

    ‘Voor het aanleveren van de puzzelstukken van de BGT hebben wij BRAVO ontwikkeld: een webportaal speciaal voor alle bronhouders,’ legt Jan Bruijn uit. BRAVO heeft de volgende functionaliteiten:

    1. initiële leveringen ontvangen en assembleren (in productie sinds april 2014)
    2. mutaties ontvangen en verwerken (in productie sinds juli 2014)
    3. abonnementenservice: alle mutaties in één bepaald gebied worden teruggeleverd aan de bronhouder (in productie sinds november 2014)
    4. geautomatiseerd berichtenverkeer (deels in productie)

    Bruijn: ‘Functies 1, 2 en 3 zijn op dit moment volledig in werking. Functie 4 werkt voor het berichtenverkeer tussen het SVB-BGT en het Kadaster, maar nog niet voor berichtenverkeer tussen SVB-BGT en bronhouders. We verwachten dat dit rond 1 april wel het geval is. Dat betekent dat we op dit moment klaar zijn voor alle initiële leveringen en mutatieleveringen.’

    Actualisatietest met softwareleveranciers

    Hoe staan de softwareleveranciers ervoor met hun producten? ‘Op basis van onze ervaringen met de gemeenten die al in de LV zitten, kunnen we melden dat de systemen van Nedgraphics werkend zijn voor functies 1 en 2. Grontmij, Crotec en Vicrea zijn met hun systemen zover, dat ze functie 1 kunnen uitvoeren,’ aldus Jan Bruijn. ‘Om ervoor te zorgen dat deze en andere leveranciers ook met de functies 2 en 3 overweg kunnen, hebben we samen met hen een actualisatietest ingericht van 23 maart tot en met 28 april.’

    Certificering

    Daarnaast kunnen leveranciers hun producten laten certificeren door Geonovum en Kadaster. Er wordt gecertificeerd op 3 niveaus:

    • niveau BASIS voor functionaliteit 1 en 2 (sinds november 2014). Hiervoor zijn nu 3 leveranciers met 5 producten gecertificeerd. Dit zijn NedGraphics, Crotec en Hawar IT.
    • niveau UITGEBREID voor functie 3 (vanaf april/mei 2015)
    • niveau AUTOMATISCH voor functie 4 (vanaf juni 2015)
    Lees hier meer over BGT software certificering.

    Complementaire instrumenten

    ‘De actualisatietest en de certificering zijn complementair,’ legt Jan Bruijn uit. ‘Een product krijgt een certificaat als het de juiste functionaliteit biedt en correct functioneert. De actualiteitstest toont aan of de software juist in het geheel van de keten goed werkt.’

    Geautomatiseerd berichtenverkeer

    Bruijn besluit: ‘De software voor het geautomatiseerde berichtenverkeer met bronhouders zijn we intern aan het testen. Zodra leveranciers deze functionaliteit ondersteunen, kunnen ze een zelftest doen om te zien of hun software deze functie 4 ondersteunt. Hiermee zijn alle functionaliteiten compleet die nodig zijn voor een goede werking van de BGT-keten. Dus: als u er klaar voor bent, dan zijn wij dat ook.’