• Publicaties
  • De BGT en ... de aanpak van een kleine gemeente

De BGT en ... de aanpak van een kleine gemeente

  • iedereen (publiek zichtbaar)

John van DongenMet 23.000 inwoners is de gemeente Wijdemeren relatief klein. Hoe kijken ze daar tegen de invoering van de BGT aan? Samenwerken en uitbesteden, is het devies van John van Dongen, medewerker geo-informatie bij deze gemeente. ‘Zelf doen is geen optie.’

Wat voor gemeente is de gemeente Wijdemeren?

‘De gemeente Wijdemeren bestaat sinds 2002. Het is een fusiegemeente die ontstaan is uit twee Noord-Hollandse gemeenten (’s-Graveland en Nederhorst den Berg) en de Utrechtse gemeente Loosdrecht. Wij zijn de grootste gemeente uit de regio qua oppervlakte, maar we hebben maar 23.000 inwoners.Naar verhouding hebben we dus weinig budget tot onze beschikking om mee te doen met de BGT.’

Voor welk soort problemen is de BGT wat jou betreft de oplossing?

‘We zijn al bijna 10 jaar een gefuseerde gemeente. Toch krijg ik nog steeds verschillende gegevensbestanden van het Kadaster. De Utrechtse gegevens krijg ik eens in de 3 maanden, en de Noord-Hollandse elke maand. Bovendien is de kwaliteit van die gegevens nogal verschillend. Met de BGT krijgen we straks één dataset die precies aan alle wettelijke kwaliteitseisen voldoet. Daar kunnen we dan rechtstreeks uit putten, in plaats van dat we elke maand een nieuwe set gegevens moeten inlezen. Zo werken we steeds met de meest actuele informatie.’

Hoe gaan jullie om met de invoering van de BGT?

‘We werken samen met gemeenten in de omgeving, want je kunt het niet alleen. Zeker niet als je de enige medewerker geo-informatie binnen de hele gemeente bent. Samen sta je sterker en weet je meer. En we besteden alles uit. Zelf doen is geen optie! Dat hebben we uit de BAG geleerd. Daarvan dachten we: dat kunnen we zelf wel. Maar dat viel vies tegen. Vandaar dat we bij de BGT vanaf het eerste moment gezegd hebben dat we een ingenieursbureau inhuren voor het specialistische werk. Dat kun je nooit zelf.’

Wat leveren de basisregistraties jullie als gemeente op?

‘Door de BAG zijn we heel anders gaan werken. De authentieke registraties vinden nu allemaal plaats binnen de afdeling Dienstverlening cluster Informatisering en niet meer op de inhoudelijke afdelingen. Dat zorgt voor een grote uniformiteit: een adres kan bijvoorbeeld nog maar op één manier geschreven worden in plaats van op 32 manieren, wat vroeger nog wel gebeurde. Die nieuwe manier van werken heeft als voordeel dat alles volgens afspraken en wettelijke normen gaat. Bovendien kunnen mijn ‘inhoudelijke’ collega’s zich weer met hun vak bezighouden: met milieu, belastingen of bouwen en wonen. Dat is een grote winst.’